Azië

Chinese Muur (China)

De Chinese Muur of Grote Muur is een uit aarde en stenen opgetrokken verdedigingswal in het noorden van China. De 6.259 kilometer lange verdedigingswal, die in het ChineesMuur van 10.000 li (6440 kilometer) heet, moest het Chinese Keizerrijk beschermen tegen vijandelijke nomadische ruitervolkeren en strekt zich uit van Shanhaiguan bij Bo Hai (300 km oostelijk van Peking) tot Lop Nur in het zuidoostelijk deel van de autonome regioSinkiang. De gehele verdedigingslinie, inclusief verdedigingsgroeven van 359 kilometer en 2.232 kilometer aan natuurlijke grenzen (rivieren, heuvels en bergen), heeft een lengte van 8.850 kilometer.[1]


Het eerste deel van dit bouwwerk werd vanaf circa 200 v.Chr. uit gestampte aarde opgetrokken door de Oud-Chinese Qin-dynastie. Deze dynastie is vernoemd naar de eerste Chinese keizer Qin Shi Huangdi, die China na een periode van oorlogen in 221 v.Chr. heeft verenigd.

Geschiedenis

De Chinese Muur werd aangelegd als verdedigingswerk tegen rondtrekkende invasielegers vanuit het noorden. De eerste bouwsels waren aarden en lemen verhogingen die aan de Romeinse limes deden denken, maar uiteindelijk deed steen zijn intrede en werden wachttorens gebouwd. Onder zeer slechte omstandigheden werkten meer dan een half miljoen arbeiders aan de Muur. Men beweert zelfs dat voor elke meter een man is gestorven. Tijdens de Tang-dynastie raakte de wal in verval, maar ten tijde van de Ming-dynastie (1368 - 1644) werd de muur hersteld en verlengd. Ook werden in deze tijd losse stukken muur met elkaar verbonden tot het enorme bouwwerk dat we vandaag de dag kennen.

Meer dan een miljoen mensen bewaakten de muur vanuit ruim 1000 forten en uitkijktorens. Als de vijandige legers naderden, staken ze een mengsel van hout, stro en mest in brand. Eén dikke rookwolk betekende 500 soldaten, vier rookwolken betekende 10.000 vijandige soldaten. Honderd jaar later waren de Hunnen nog altijd niet verslagen. De Ming voerden uitgebreide oorlogen tegen de Mongolen en Mantsjoes, ten dele afstammelingen van de Hunnen. Uiteindelijk werd de muur gebouwd en trok het keizerrijk zich achter de muur terug, daarbij duizenden vierkante kilometers land aan de nomaden prijsgevend. Het zou hen niet helpen: in 1644 maakten de Mantsjoes gebruik van interne verdeeldheid en veroverden China.

Burj Khalifa (Verenigde Arabische Emiraten)

 

Burj Khalifa is een wolkenkrabber in de stad Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten en sinds 2007 het hoogste gebouw ter wereld. De bouw startte op 21 september 2004. Op 21 juli 2007 nam de Burj Khalifa de titel 'hoogste gebouw ter wereld' over van de Taipei 101 in Taiwan.[4] Op 17 januari 2009 bereikte de toren haar hoogste punt, met een hoogte van 828 meter. Het gebouw werd met groots vuurwerk geopend op 4 januari2010.

Tijdens de bouw stond de toren bekend onder de naam Burj Dubai (Arabisch: برج دبي, letterlijk: Toren van Dubai), maar enkele uren voor de opening werd de toren herdoopt tot Burj Khalifa, een verwijzing naar Khalifa bin Zayed Al Nahayan, president van de Verenigde Arabische Emiraten en emir van het naburige Abu Dhabi. Deze naamswijziging gebeurde na aanzienlijke financiële steun aan het door de financiële crisis geteisterde Dubai vanuit de rijke oliestaat Abu Dhabi.

 

 

Qingdao Haiwan brug (China)

 

De Qingdao Haiwan-brug (of Jiaozhoubaaibrug) is sinds 2011 de langste brug in China, en met 42,5 kilometer de langste overzeese brug ter wereld.

De brug werd in 4 jaar gebouwd door meer dan 10.000 werklieden, met 450.000 ton staal en 2,3 miljoen  beton. De brug uit voorgespannen beton rust op 5000 pijlers. Bij het ontwerp werd rekening gehouden met zeer zware aardbevingen (sterkte 8 op de schaal van Richter),taifoenen en aanvaringen door zeeschepen. De 35 m brede brug heeft twee rijbanen elk met drie rijstroken. De brug in noord-west verbinding bevat eveneens een knooppunt boven het water met een aftakking naar een noordwaarts voerend brugsegment.

De brug is gelegen in de Shandong provincie tussen het stadscentrum van de havenstad Qingdao en het westelijk gelegen district Huangdao over de noordzijde van de Jiaozhou-baai. Door de brug wordt de afstand tussen enerzijds Qingdao en anderzijds Huangdao en de internationale luchthaven Qingdao Liuting met 31 km afgekort.